In theorie zou je een aggregaat kunnen kopen. Deze vol kunnen tanken met benzine en hieruit voorkomende energie vervolgens gebruiken om te verwarmen, koken en alle elektrische apparaten van stroom te voorzien. Als we kijken naar de definitie van “off-grid” (niet aangesloten op het net). Dan ben je op deze manier off-grid aan het wonen. Heel duurzaam is het alleen niet. Je bent immers nog steeds afhankelijk van fossiele brandstoffen die opraken. Bovenal zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in off-grid wonen in Nederland vaak ook pioniers op het gebied van duurzaamheid. Het streven voor vele off-griders is om onafhankelijk en vrij te leven. Zonder hierbij (grote en blijvende) schade aan te richten aan de natuur en de wereld waar wij in leven. Het gebruik van fossiele brandstoffen wordt dus zoveel mogelijk beperkt.
Bij Off-grid-systemen is er geen of beperkte toegang tot het elektriciteitsnet, terwijl dit noodzakelijk is. Hernieuwbare energiebronnen in combinatie met voldoende batterijen spelen een cruciale rol. Energie wordt opgeslagen in een groot batterijsysteem. De combinatie van energieopbrengst en batterijcapaciteit in relatie tot energieverbruik bepaalt de beschikbaarheid van elektriciteit. Veel voorkomende energiebronnen zijn zonnepanelen, en energie uit wind, water of waterstof, vaak met een aggregaat als noodstroomvoorziening.
Bijna alle apparaten in een huis werken op wisselstroom. Zonne-energie en andere hernieuwbare bronnen genereren gelijkstroom. Een omvormer is vereist om DC-stroom om te zetten van de hernieuwbare bron naar bruikbare wisselstroom voor het gebruik van apparatuur en andere huishoudelijke energiebehoeften. In een off-grid systeem worden batterijen gebruikt om energie op te slaan voor later gebruik wanneer er geen zon is, of de wind niet waait. Omdat er een variabiliteit is in de hernieuwbare bron, wordt er vaak een generator in het systeem opgenomen om de batterijen op te laden wanneer dat nodig is. Omdat de output van de meeste generators AC is, is een oplader nodig om AC om te zetten naar DC voor het opladen van de batterijen. Een omvormer / lader die niet op het net is aangesloten, converteert energie van DC naar AC voor consumptie en AC naar DC voor het opladen.
Door gebruik te maken van de beste gecertificeerde componenten, materialen en gereedschappen kan ik plug & play elektra oplossingen afleveren van absolute top klasse! De assemblage gaat volgens de EASA Part-66 (Aviation) en de NEN-1010 voorschriften.Vakwerk gegarandeerd!
Een complexe elektra installatie installeren wordt een fluitje van een cent met mijn Plug & Play elektra oplossingen. Bespaar tot wel 80% op de installatie tijd. De plug & play oplossingen worden zodanig geleverd dat de kans op foutief aansluiten tot het minimum worden beperkt. Onderhoudsvrij, 100% tevredenheidsgarantie waar je jaren plezier van zult beleven.
Wij weten als geen ander dat elke centimeter telt. Door de componenten zo efficiënt mogelijk in te delen in mijn ontwerp kunnen er daardoor meer componenten op een kleine oppervlakte geplaatst worden. Informeer naar de mogelijkheden.
AGM, GEL of Lithium
Zo kun je semi-tractie accu’s gebruiken voor bijvoorbeeld een caravan, boot, caravan mover of elektrische buitenboordmotor.
Hiernaast kan een semi-tractie accu ook gebruikt worden als extra stroomvoorziening of verwerken in een setup met omvormer. Zo is er voor ieder doeleinde een bijpassende semi-tractie accu.
Het vermogen van een accu wordt aangegeven in Ah. In Europa hebben we afgesproken dat de fabrikanten op hun accu’s dit moeten gebruiken. De aanduiding in Ah is die hoeveelheid energie die de accu in 20 uur kan leveren bij een omgevingstemperatuur van 20 °C. Is jouw accu 105 Ah groot, dan kan hij theoretisch 20 uur lang 5,25 A (20 x 5,25 = 105) leveren. De capaciteit staat dan als volgt aangegeven: 105 Ah (C20). Op de meeste semi-tractie, tractie- en recreatie accu’s wordt de capaciteit Ah ook weergegeven bij een ontladingstijd van 5 en/of 10 uur. Hierdoor lijkt de accu een andere capaciteit te hebben, maar in feite gaat het om dezelfde accu.
Walstroom
Batterijtechnologie is de afgelopen jaren met sprongen vooruit gegaan en blijft dat doen. Deze nieuwe ontwikkelingen betekenen dat batterijen op een heel specifieke manier moeten worden opgeladen en onderhouden. De levensduur van de accu wordt mede afhankelijk bepaald door de manier van laden.
De laadstroom moet bij voorkeur niet hoger zijn dan 0,2C (20A voor een 100 Ah accu). De temperatuur van een accu zal met
meer dan 10°C toenemen als de laadstroom 0,2C overschrijdt en dan is temperatuur compensatie noodzakelijk.
Van 12V / 24V DC naar 220V AC
Zuivere sinusomvormers zijn in staat om de gelijkspanning DC uit een accu (12 of 24 volt) om te zetten in 220V AC zuivere sinus spanning zoals deze uit het stopcontact komt.
Je kunt ermee bijv. Senseo, Nespresso, magnetrons, waterkokers en andere (huishoudelijke) 220V producten gebruiken aan boord.
De meeste omvormers hebben een efficiency van ergens tussen de 80% en 92%. Dat betekent dat zo’n 20% (maximaal) aan warmte verloren gaat.
Hoe snel je een accu mag ontladen is per accutype verschillend. AGM zijn over het algemeen veel beter bestand tegen hoge ontladingsstromen voor korte duur. Er is een vuistegel waarop je kan bepalen wat er verantwoord ontladen kan worden: Liever niet meer dan een vijfde (20%) van de accucapaciteit ontlaatstroom.
Voorbeeld: Om 1500 Watt aan de Senseo te kunnen leveren moet de omvormer 1650 Watt uit de accu halen en dat is ruim 137 A op een 12V accu. Stel je hebt 220 Ah aan accu capaciteit. Daar mag je dus “verantwoord” een stroom ter grootte van 44 A (20%) aan onttrekken.
Voor een Senseo koffie apparaat heb je 137 A nodig. Om “verantwoord” koffie te kunnen maken dient de aanbevolen accu capaciteit 685 Ah te zijn oftewel 3 accu’s van 220 Ah. Samen is dat 195 kg aan gewicht (AGM/GEL accu’s).
Het is namelijk zo bij kleinere accu’s dat de interne weerstand hoger is. De beschikbare capaciteit van een accu is afhankelijk van de ontlaadsnelheid. Hoe sneller een accu ontladen wordt (maw: hoe hoger de ontlaadstroom), hoe minder capaciteit (ampère – uur of Ah) beschikbaar zal zijn.
De Peukert-effect is daarbij van toepassing; zie Semi-Tractie Accu’s –> Klik op kopje Meer informatie
Altijd inzicht van je batterij status met bluetooth
Een onmisbaar instrument voor het monitoren van de accubank. Naast accuspanning, de stroom en de verbruikte ampère-uren zie je ook de laadstatus (%), de resterende tijd en het stroomverbruik in watt zien.
De resterende accucapaciteit hangt af de verbruikte ampère-uren, de ontlaadstroom, de temperatuur en de leeftijd van de accu. Complexe software-algoritmes zijn nodig om met al deze variabelen rekening te kunnen houden en om daaruit te bepalen hoeveel rest-capaciteit de accu nog heeft.
Naast dat de accu-monitor de actuele spanning van de aangesloten accu kan weergeven houdt deze ook nauwkeurig bij hoeveel energie er aan de accu wordt toegevoegd of onttrokken en bij welke temperatuur dat geschiedt. Hierdoor kan de monitor exact berekenen wat de actuele lading status is van de aangesloten accu, hoeveel energie er gebruikt is en hoelang er met de accu nog gedaan kan worden.
De batterij monitor slaat historische gebeurtenissen vanaf dag 1 op die gebruikt kunnen worden om het gebruikspatroon en de toestand van de accu te evalueren.
Veiligheid. Van batterij protectors tot zekeringen.
De meeste ongelukken met elektriciteit gebeuren door het werken met ondeugdelijk materiaal of doordat gewerkt wordt zonder voldoende ervaring en kennis.
Om veilig gebruik van elektrische installaties zoveel mogelijk te waarborgen zijn er diverse veiligheidsnormen/voorschriften van toepassing.
campers/caravans, tiny houses, boten/yachten, bedrijfsbussen, foodtrucks etc.
Als interieurbouwer kan je het behoorlijk druk hebben met het ontwerpen en fabriceren van specifieke projecten. Een optimale workflow en efficiëntie is daarom KEY.
Bij het ontwerpen van een interieur dient er vooraf rekening gehouden te worden met de elektra voorzieningen. In veel gevallen dient er een elektrotechnicus ingeschakeld te worden om samen tot een oplossing te komen.
Dit gaat ten koste van de efficiëntie en workflow voor jouw project(en).
Dat begrijp ik als geen ander en ik heb daar een excellente oplossing voor ontwikkeld; Plug & Play elektra oplossingen.
Specifiek op maat geboden wat geheel aansluit binnen het ontwerp en van de interieurbouwer.
Afhankelijk van de stroom behoeftes realiseer ik passende plug & play oplossing leveren waarbij jij, als interieurbouwer, de user experience aanzienlijk kan verhogen en dé elektra oplossing kan bieden wat gewenst is in jouw (toekomstige) projecten.
Als interieurbouwer kun je tot wel 80% aan tijd/arbeid besparen door mijn oplossingen. Complexiteit wordt eenvoudig. Kant en klaar.
Door te focussen op jouw vakgebied kun je alleen maar vakmanschap afleveren van de allerhoogste kwaliteit.
Informeer naar wat ik voor jouw bedrijf / projecten kan betekenen.
Camper, caravan, bus, boot, yacht
Zelf elektra aanleggen kan tot een bepaalde hoogte als een niet-elektrotechnicus. Denk aan het voorbereidende werk zoals het aanleggen van leidingen voor de bekabeling / het afwerken daarvan. Complexe installaties zoals accubanken, inverters, zonnepanelen, omvormers, relais, oplaad systemen, enzovoorts is het aanbevolen het over te laten aan een vakkundige elektrotechnicus.
De meeste ongelukken met elektriciteit gebeuren door het werken met ondeugdelijk materiaal of doordat gewerkt wordt zonder voldoende ervaring en kennis. Elektriciteit is altijd een potentieel gevaar, ook zonder direct contact. Werken met elektra is mooi maar goed nadenken en eerlijk zijn tegen jezelf wat je wel en niet kunt is belangrijk.
Bij deze DIY elektro pakketten ligt de nadruk op de “Human Factors” waarbij de ergonomie en veiligheid hoog in het vaandel staan én de kans op foutief aansluiten tot het minimum worden beperkt.
Ook is er speciaal voor DIYers een zeer duidelijke instructie handleiding ontwikkeld voor het correct installeren volgens voorschrift.
Omdat de ontwikkeling op het gebied van autonome energievoorziening maar door blijft gaan en er steeds hogere eisen worden gesteld. Aan boord van een schip bijvoorbeeld zijn moderne navigatie en communicatie apparatuur afhankelijk van elektriciteit, evenals het toenemende aantal huishoudelijke apparaten dat wordt meegenomen.
Dit leidt tot nieuwe ontwikkeling van producten en concepten.
Voor Reinout Vader, de oprichter van Victron Energy, reden genoeg om het boek ‘Altijd Stroom’ te schrijven. Daarin worden onderwerpen waar vaak onduidelijkheden over bestaan uitgebreid besproken. En er wordt uitleg gegeven over hoe verschillende nieuwe producten en concepten het mogelijk maken om meer te doen met elektriciteit.