Je kunt mij terecht voor alle zaken die te maken hebben met de elektrische installatie aan boord van jouw pleziervaartuig. Niet alleen voor het ontwerp en de aanleg van een nieuwe installatie, maar ook voor renovatie van bestaande of verouderde installaties, zodat u weer veilig en vooral zorgeloos kunt varen.
Jouw boot dient optimaal te functioneren onder alle omstandigheden. Elektra speelt hierin een grote rol en die wordt alleen maar groter. Elektra in en aan de boot is een erg breed onderwerp. Dit gaat van bekabeling en verlichting tot inbouw van elektrische installaties en apparatuur zoals navigatie of batterij packs.
Ik werk voornamelijk aan jachten, zeilboten en motorboten tot 20 meter.
Regelmatig kom ik aan boord op schepen waarbij helaas blijkt dat de installatie niet helemaal in orde is, of zelfs erger nog, gebrekkig en onveilig is. Veel mensen hebben hier geen erg in; Ze hebben het schip zo gekocht, in de veronderstelling dat alles in orde is. Of simpelweg omdat ze er niet bij stilstaan hoe belangrijk het is om een veilige en betrouwbare installatie te hebben, als het maar werkt. Tevens hebben veel booteigenaren de installatie vaak (zelf) uitgebreid, terwijl ze niet in de gaten hebben dat kabeldiameters en zekeringen (mede door de vele “aftakkingen”) niet op elkaar afgestemd zijn, zekeringen en beveiligingen misschien zelfs wel ontbreken, of na jaren vocht verzamelen (corrosie) helemaal niet meer werken.
Vaak lege, of kapotte accu’s, kabels die warm worden of erger nog in brand vliegen. Overkokende en ontploffende accu’s. Aangetaste onderwaterschepen en gezonken schepen door elektrolyse. Maar helaas ook: elektrocutiegevaar…
Men realiseert zich niet hoe gevaarlijk zoiets kan zijn. Maar denk er tevens om dat je misschien niet eens verzekerd bent voor de gevolgen van ondeugdelijke en gevaarlijke elektra, zeker als men nalatig is met de verantwoording of het onderhoud er van het elektrische circuit.
Het is belangrijk voor mij dat de basis van jouw systeem in orde is als ik hierop uit moet werken. Mocht ik hieromtrent twijfels hebben betreffende bijvoorbeeld de veiligheid of betrouwbaarheid, dan kan het zijn dat ik jou adviseer hierin maatregelen te nemen alvorens we tot een overeenstemming kunnen komen.
Ik probeer jou hierin zo goed mogelijk te adviseren en te assisteren. Ik maak bij het opnemen van een offerte of bij het aannemen van een project, van tevoren duidelijk schriftelijke afspraken met jou over onderzoeks- of voorrijkosten, eventuele parkeerkosten en/of brandstofvergoeding.
Op deze manier probeer ik transparant te zijn en komt u niet voor verrassingen te staan.
Elektrische installaties en water zijn niet elkaars beste vrienden. Wanneer je een elektrische installatie op jouw schip installeert is het belangrijk om galvanische corrosie te voorkomen. Er zijn een aantal manieren waarop verschillende materialen worden ondergedompeld in elektrolyt.
1. Geen direct verband met de installatie, maar in de praktijk wel een zeer belangrijke. Deze veroorzaakt vooral putcorrosie. Dit komt vaak voor als er een kras in de verf zit. Er zal dan stroom gaan lopen. Twee metalen zijn in dit geval namelijk ondergedompeld in elektrolyt waardoor kortsluiting ontstaat. Oplossing: Breng ene opofferingsanode aan van bijvoorbeeld aluminium.
2. Direct verband met de elektrische installatie. De min zijde van de accu (denk aan de accu bij de motor), wordt aan de huid van het schip verbonden. Er kan vervolgens een klein spanningsverschil ontstaan. Doordat de huid van de boot als geleider dient, kan corrosie optreden. Elektrische apparatuur moet massavrij zijn, op dit probleem op te lossen.
3. Bij aansluiting met de walstroom. Pas hier ook altijd goed op.
AGM, GEL of Lithium
Zo kun je semi-tractie accu’s gebruiken voor bijvoorbeeld een caravan, boot, caravan mover of elektrische buitenboordmotor.
Hiernaast kan een semi-tractie accu ook gebruikt worden als extra stroomvoorziening of verwerken in een setup met omvormer. Zo is er voor ieder doeleinde een bijpassende semi-tractie accu.
Het vermogen van een accu wordt aangegeven in Ah. In Europa hebben we afgesproken dat de fabrikanten op hun accu’s dit moeten gebruiken. De aanduiding in Ah is die hoeveelheid energie die de accu in 20 uur kan leveren bij een omgevingstemperatuur van 20 °C. Is jouw accu 105 Ah groot, dan kan hij theoretisch 20 uur lang 5,25 A (20 x 5,25 = 105) leveren. De capaciteit staat dan als volgt aangegeven: 105 Ah (C20). Op de meeste semi-tractie, tractie- en recreatie accu’s wordt de capaciteit Ah ook weergegeven bij een ontladingstijd van 5 en/of 10 uur. Hierdoor lijkt de accu een andere capaciteit te hebben, maar in feite gaat het om dezelfde accu.
Walstroom
Batterijtechnologie is de afgelopen jaren met sprongen vooruit gegaan en blijft dat doen. Deze nieuwe ontwikkelingen betekenen dat batterijen op een heel specifieke manier moeten worden opgeladen en onderhouden. De levensduur van de accu wordt mede afhankelijk bepaald door de manier van laden.
De laadstroom moet bij voorkeur niet hoger zijn dan 0,2C (20A voor een 100 Ah accu). De temperatuur van een accu zal met
meer dan 10°C toenemen als de laadstroom 0,2C overschrijdt en dan is temperatuur compensatie noodzakelijk.
Van 12V / 24V DC naar 220V AC
Zuivere sinusomvormers zijn in staat om de gelijkspanning DC uit een accu (12 of 24 volt) om te zetten in 220V AC zuivere sinus spanning zoals deze uit het stopcontact komt.
Je kunt ermee bijv. Senseo, Nespresso, magnetrons, waterkokers en andere (huishoudelijke) 220V producten gebruiken aan boord.
De meeste omvormers hebben een efficiency van ergens tussen de 80% en 92%. Dat betekent dat zo’n 20% (maximaal) aan warmte verloren gaat.
Hoe snel je een accu mag ontladen is per accutype verschillend. AGM zijn over het algemeen veel beter bestand tegen hoge ontladingsstromen voor korte duur. Er is een vuistegel waarop je kan bepalen wat er verantwoord ontladen kan worden: Liever niet meer dan een vijfde (20%) van de accucapaciteit ontlaatstroom.
Voorbeeld: Om 1500 Watt aan de Senseo te kunnen leveren moet de omvormer 1650 Watt uit de accu halen en dat is ruim 137 A op een 12V accu. Stel je hebt 220 Ah aan accu capaciteit. Daar mag je dus “verantwoord” een stroom ter grootte van 44 A (20%) aan onttrekken.
Voor een Senseo koffie apparaat heb je 137 A nodig. Om “verantwoord” koffie te kunnen maken dient de aanbevolen accu capaciteit 685 Ah te zijn oftewel 3 accu’s van 220 Ah. Samen is dat 195 kg aan gewicht (AGM/GEL accu’s).
Het is namelijk zo bij kleinere accu’s dat de interne weerstand hoger is. De beschikbare capaciteit van een accu is afhankelijk van de ontlaadsnelheid. Hoe sneller een accu ontladen wordt (maw: hoe hoger de ontlaadstroom), hoe minder capaciteit (ampère – uur of Ah) beschikbaar zal zijn.
De Peukert-effect is daarbij van toepassing; zie Semi-Tractie Accu’s –> Klik op kopje Meer informatie
Altijd inzicht van je batterij status met bluetooth
Een onmisbaar instrument voor het monitoren van de accubank. Naast accuspanning, de stroom en de verbruikte ampère-uren zie je ook de laadstatus (%), de resterende tijd en het stroomverbruik in watt zien.
De resterende accucapaciteit hangt af de verbruikte ampère-uren, de ontlaadstroom, de temperatuur en de leeftijd van de accu. Complexe software-algoritmes zijn nodig om met al deze variabelen rekening te kunnen houden en om daaruit te bepalen hoeveel rest-capaciteit de accu nog heeft.
Naast dat de accu-monitor de actuele spanning van de aangesloten accu kan weergeven houdt deze ook nauwkeurig bij hoeveel energie er aan de accu wordt toegevoegd of onttrokken en bij welke temperatuur dat geschiedt. Hierdoor kan de monitor exact berekenen wat de actuele lading status is van de aangesloten accu, hoeveel energie er gebruikt is en hoelang er met de accu nog gedaan kan worden.
De batterij monitor slaat historische gebeurtenissen vanaf dag 1 op die gebruikt kunnen worden om het gebruikspatroon en de toestand van de accu te evalueren.
Veiligheid. Van batterij protectors tot zekeringen.
De meeste ongelukken met elektriciteit gebeuren door het werken met ondeugdelijk materiaal of doordat gewerkt wordt zonder voldoende ervaring en kennis.
Om veilig gebruik van elektrische installaties zoveel mogelijk te waarborgen zijn er diverse veiligheidsnormen/voorschriften van toepassing.
Omdat de ontwikkeling op het gebied van autonome energievoorziening maar door blijft gaan en er steeds hogere eisen worden gesteld. Aan boord van een schip bijvoorbeeld zijn moderne navigatie en communicatie apparatuur afhankelijk van elektriciteit, evenals het toenemende aantal huishoudelijke apparaten dat wordt meegenomen.
Dit leidt tot nieuwe ontwikkeling van producten en concepten.
Voor Reinout Vader, de oprichter van Victron Energy, reden genoeg om het boek ‘Altijd Stroom’ te schrijven. Daarin worden onderwerpen waar vaak onduidelijkheden over bestaan uitgebreid besproken. En er wordt uitleg gegeven over hoe verschillende nieuwe producten en concepten het mogelijk maken om meer te doen met elektriciteit.